Don't you ever grow up, you could stay this simple

Ikväll har jag hunnit skriva en lång analys på min svenskabok, Män som hatar kvinnor. Den var... Äh, jag vet faktiskt inte! Alla vuxna har ju läst den (och jag undrar fortfarande varför) så jag tänkte att den måste ändå vara riktigt bra. Vilket den var, på sätt och vis. Den var bra skriven, extremt klurigt uttänkt och den var gripande. Jag tror bara att jag hade förväntat mig mer spänning. Den blev så långtråkig till och från, med alla långa tankegångar och krångliga återvändsgränder. När jag sa det här till min mamma ryckte hon på axlarna och sa att det var skillnaden mellan ungdom och vuxen-litteratur. Att det var något man fick lära sig, att allt var mer utdraget och komplicerat. Det fick mig att fundera, varför måste det vara så? Varför ska vuxenvärlden alltid vara så komplicerad och invecklad, varför ska allting alltid göras svårare än det är?

Något jag alltid tyckt mina föräldrar och lärare och äldre släktingar varit experter på är att kringgå simpla fakta med en massa utläggningar och tomt babbel. Att det alltid tagit så lång tid för äldre människor att komma fram till slutsatser och ta beslut. När man var liten valde man glass efter vilken som såg finast ut. I vår ålder efter den som man vet är godast, eller möjligtvis billigast. Men vuxna människor, dom ska alltid stå och fundera så jävla länge! "Jaa, men jag vet inte om jag orkar den... Njaa, det var väl onödigt dyrt för en så liten glass? Men vit choklad och jordgubb, blir inte det väl sött? Jag vet inte ens om jag vill ha en glass, måste ju tänka på vikten..." Och som litet barn stod man där och suckade och hoppade otåligt upp och ner, "Kan vi inte bara betaala nångång mamma?" och som tonåring himlar man med ögonen, "Men bestäm dig då, det spelar väl inte sån jävla roll!".

Jag vet inte varför vuxna alltid ska krångla till det, kanske kommer jag att förstå när jag blir äldre. Men om jag, 45 år gammal, fortfarande känner att Stig Larssons böcker har förmågan att få en att längta tills man når slutet, tänker jag fortsätta läsa Harry Potter och köpa varenda glass i hela sortimentet bara för att det går.

Ni måste ju inte läsa om ni inte vill.


Leave a comment
By: Siri som älskar Emma

hahaha, klockrent!

2011-03-17 @ 09:48:00
URL: http://sirif.devote.se
By: isa

WORD! Du borde bli krönikör ;)

2011-03-17 @ 10:27:31
URL: http://tradosked.blogg.se/



Name:
Remember me?

E-mail:

Got your own blog?:

Comment:

Trackback
RSS 2.0