When everyone else is more comfortable remaining voiceless

 
Så, i brist på bilder och annat. Jag vet att det är tänkt att man ska "varna känsliga tittare" för såna här videos, men är det kanske inte just de känsliga som borde titta? De som har lätt att bli berörda, kanske är de som också lättast påverkas. Själv kan jag ju erkänna att tårarna rann. Det här är naturligtvis ett extremt exempel, men det finns så sinnessjukt många argument till varför det är värt att vara vegan, vegetarian eller bara fundera lite extra vid köttdisken. Om du, som jag, inte har makten att bestämma själv vad som serveras på middagsbordet varje dag, så på skolan! På jobbet! Till frukosten! När du lagar mat/handlar själv! Många, framför allt i de äldre generationerna, påstår gärna att det inte går att få i sig allt kroppen behöver utan kött. Här till exempel, kan du hitta rätt tydliga bevis på att det är rent skitsnack. 

Även om det finns folk där ute som inte har det minsta lilla till övers för djurens rätt, kanske de åtminstone borde börja bekymra sig över planeten vi alla är så beroende av (här kan ni hitta en fantastiskt vacker och stark dokumentär om global uppvärmning förresten). Köttindustrin är ett av de största miljöhoten i dagens samhälle, massproduktionen och transporterna är bortom alla gränser. Självklart, du kan sitta och tänka saker som "Den här grisen är ju redan död", eller "Jamen tänk på alla som åker till Thailand varje år, flygtransporter av lyxskäl är faktiskt minst lika illa!", men kommer det resonemanget göra skillnad? Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Jag är långt ifrån perfekt, jag lämnar lampor på i badrummet, flyger flera gånger per år, har ätit kött större delen av mitt liv (och håller mig just nu till kött jag vet exakt var det kommer ifrån tills vidare) och är helt värdelös på sopsortering. Men jag blir så frustrerad på alla de som inte ens har förmågan att förstå värdet i att bry sig. Som vägrar ta in i sin lilla, lilla världsbild att om alla levde som vi gör i till exempel Sverige skulle vi behöva tre jordklot. De som bestämt sig för att tro att alla djur blir lika rättvist behandlade som på pappas brorsas flickväns bondgård i byn där du växte upp och så. Vakna upp för fan, människosläktet, det är ju vi som har ställt till det, så det är vi som får röja upp. Det är ju vi, inga andra, som blir lidande, så varför skulle vi inte bry oss?
-
Rubriklåt: 
Same love - Macklemore and Ryan Lewis

Leave a comment
By: Cellis

Det roligaste(eller mest frustrerande kanske) tycker jag är människor som säger att det är så svårt att vara vegetarian för att de inte bara kan byta ut köttbullarna mot något vegetariskt substitut som smakar likadant(what even, det finns ju sojakorv och qournfärs och qournfiléer som smakar jättegott, falafel är lite knepigare men oh well), de som inte begriper att istället för att ha köttet i fokus i en maträtt så kan de göra en pastarätt med PASTAN i fokus och det kan bli hur gott som helst utan att vara krångligt- och utan att de tänker på att det är vegetariskt. Svamprisotto, mozarellapizza, äggmackor, tomatsoppa, glass för fan!!!! //bitter_wbvegan_95

Svar: ELLER HUR. Alla de som anser att en maträtt inte är en maträtt utan kött av något slag, what's up with that even och hatar de pannkakor eller?!
somekindofpeace.blogg.se

2012-12-07 @ 20:51:12
By: Emil Sandström

Amen! Videon som fick mig att sluta äta kött.

Svar: Så jävla bra!!
somekindofpeace.blogg.se

2012-12-09 @ 03:48:15



Name:
Remember me?

E-mail:

Got your own blog?:

Comment:

Trackback
RSS 2.0