Lättlagat

I tisdags var en sån där hemmadag då jag mest satt dränkt i uppsatsskrivande hela dagen. Men mat måste man ju få i sig ändå, så jag tänkte att jag skulle visa hur jag lagar min bästa Kina-mat! Ungefär det här köpte jag alldeles för ofta när jag bodde i Kina från ett litet ställe på min gata för sex kronor portionen. Dödsgott. 



Först behöver man lite grönsaker som är wok-vänliga. Jag tog bara det vi hade hemma vilket var: Svamp, paprika, ärtskidor och haricots verts. Andra grönsaker som funkar bra är annars morötter och lök!Tyckte det var lite lite med bara dessa fyra så jag hackade även upp en sojakorv för matigare känsla, men det gör man ju som man vill med!



Haha, Jakob Hellman gör också som han vill minsann. Matlagningsmusik är alltid att rekommendera.  



Börja med att koka ris! Det kan du göra innan du ens hackat upp grönsakerna faktiskt. 



Min sojakorv kom direkt ur frysen så jag förstekte den lite. Likaså grönsakerna måste man woka försig (dränk allt i massa olja så blir det bra) annars blir det så... rått. 



Nu till det roligaste! Och svåraste... Det här kräver mer mod än skicklighet tycker jag. Hur som haver, ta en stekpanna, häll massa olja i (ni anar inte hur mycket olja kineserna har i sin mat, gal1) och kläck i ett ägg eller två.  Ha på hög värme på plattan men inte för hög (!!), då bränner allt fast. Anyhow, rör om lite med en stekspade så att det blir lite scrambled eggs-känsla, innan du öser på med det kokta riset. Här gäller det att röra om som en crazy person, så blir allting bra. 



När riset och äggen geggat ihop sig trevligt kan du hälla på grönsakerna. Vid det här laget kan du sänka värmen rätt rejält, för allt är ju som mer eller mindre tillagat. 



Peppra och salta (och om du tycker om: ha i koriander, men det tycker jag är blä). 

 
Voilà! Redo att förtäras, helst med pinnar och lite soja såklart. Superenkelt! 

Leave a comment



Name:
Remember me?

E-mail:

Got your own blog?:

Comment:

Trackback
RSS 2.0